dec 21

Nyfiken på Sunniva Fallan Röd, VD för Yasuragi

Tags: , , ,

I maj i år tillträdde Sunniva Fallan Röd som ny VD för Yasuragi. Hon har ett långt ”hotelliv” bakom sig, närmast som hotelldirektör på Scandic Kungsgatan. 2012 blev hon utsedd som årets framtidschef för sina tydliga värderingar och förmåga att skapa trygghet, ansvarstagande och resultatmedvetande hos medarbetarna.

Jag tycker mycket om de varma baden på Yasuragi och det lugn och den harmoni de vill inge sina besökare. Här ser jag framför mig att starta mina program i framtiden. Nu när de har en ny VD blev jag nyfiken på hur Sunniva ville utveckla Yasuragi och hur hon ser på ledarskap. Känns väldigt spännande och bra! Läs vidare – i denna intervju låter jag hennes egen röst komma fram.

Hur det hela började
Redan som femåring kände sig Sunniva som en chef. Som ensambarn hade hon många tillfällen att klara sig själv – utrymmen att öva helt enkelt. Hon kunde (kan) se vägen och det föll sig naturligt för henne att säga att vi gör så här. Samma förmåga ser hon i sin dotter. Sunniva hade (har) tydliga idéer om vad hon ville. En sådan tidig idé var att bli president i USA! Det har ju inte varit en kvinna än som har varit det, noterar jag att hon säger. Sunnivas mamma har alltid uppmuntrat och ingivit henne känslan att kunna göra allt. Hon ”byggde” och var otroligt lite dömande. Hennes pappa jobbade på passagerarfartyg – så under sin uppväxt fick hon inblick i många kulturer och har från den tiden utvecklat ett enormt intresse för hur folk fungerar. Så ledarskap har alltid varit naturligt för Sunniva.

Sunniva Fallan Röd_Vd Yasuragi

 

 

 

 

 

 

Det intuitiva & genuina ledarskapet – en tredje dimension
Här på Yasuragi känner Sunniva att det finns ett forum för en dimension till i ledarskapet utöver det intellektuella och det praktiska, nämligen det intuitiva, det som är mer kopplat till hjärtat. Det räcker inte att mata hjärnan. Hjärtat behöver också näring. Hon reflekterar högt och undrar varför det är så svårt att ändra beteenden, trots all teori. Vi vill inte, menar hon, för vill vi och hittar känslan, då händer det. Ledarskap handlar mycket om att vara mamma i positiv bemärkelse – hon vill omfamna den bilden – vara en som visar vägen, hur vi gör det tillsammans.

Ska man verkligen bli en bra ledare behöver man hitta denna tredje dimension av att driva människor med hjärtat medan företaget skall drivas med huvudet, menar Sunniva.

När jag pratar med cheferna om att vi ska bli Sveriges bästa arbetsplats så menar jag ju inte att vi ska sitta ner och fika och vara trevliga, gulliga. Absolut inte – det handlar om tydlighet, coaching, putta på, vara obekväm. Det handlar om att vara bra, visa mängder av omtanke och samtidigt vara smart för att uppnå det man strävar efter. I grund och botten är vi alla lata, det är jätteskönt att inte göra något, men vi vill ha någon som puttar på som gör att vi ramlar utanför bekvämlighetszonen så att vi känner att vi lever. Då får vi mer självgående och medveten personal och ett tydligare ledarskap.

Essensen av det är att jag vill, verkligen vill, att de ska klara av att prestera sitt bästa, fortsätter Sunniva. Inte för prestationen i sig utan för känslan att jag kan. Släppa sitt ego. Då kan jag i princip göra vad som helst. Prestigelöst. Det är inte så viktigt vem som gör vad utan vad som händer.

Tänk att i alla lägen när man träffar andra personer kunna vara frikopplad, utan att påverkas av deras beteende och bara ha i syfte att påverka positivt. Fantastisk känsla. Om jag i mitt ledarskap kan klara av att få en människa att komma till den insikten, så att hon kan prestera sitt bästa, då upplever jag att jag har lyckats som ledare och på köpet kommer vi att klara våra mål.

Starka varumärken
Under 1990-talet arbetade Sunniva för Lydmar, Stockholms första designhotell. Från sin tid där fick hon med sig ett starkt intresse för starka varumärken. När hon blev tillfrågad om hon ville ha jobbet som VD på Yasuragi nästan hoppade hon ur luren och sa ja (vilket hon inte gjorde med tanke på förhandlingssitsen), men det kändes otroligt naturligt och när koncernchefen (Nordic Hotels and Resorts) följde upp andra gången så hade hon mentalt redan börjat jobba här.

Sunniva berättar att de har en varumärkesprisma med åtta punkter som de stämmer av alla satsningar emot, bla hållbarhet, medvetenhet och japanskt. Då vet vi också vilken kunskap vi ska hämta in. Vi har t ex nyss anställt en ny restaurangchef som är expert på den japanska risbrygden sake.

Skapa fred i det lilla
Yasuragi är ett företag som blommar, det går fantastiskt bra, berättar Sunniva. Det är lättare att ta över ett företag som inte går speciellt bra. Svårigheten är att ta det från det här som är så fantastiskt, utan att göra det kommersiellt och göra det så ännu mycket bättre, förfina. Hon vill hitta syftet med varför Yasuragi finns. Det övergripande syftet är inte att tjäna pengar (även om det behövs för att finnas till). Det övergripande är något annat.

Sunniva ser som sitt syfte att göra livet bättre för den hon möter. Tänk om alla har det syftet – då blir det ju fantastiskt! När vi gör goda handlingar i det lilla, när vi börjar med vår närmaste omgivning sprider det sig som ringar på vattnet och påverkar det stora hela. Det är genom att börja i det lilla vi kan skapa fred. För att komma dit behöver man skapa en otroligt medveten närvaro. Det är en buddistisk grundtanke som bl a Dalai lama förmedlar så fint– för att hitta harmoni så måste du hitta inre ro, balans, känna lycka. Du behöver inte en Ferrari för att känna lycka. Du behöver mat, trygghet och någonstans att sova – du måste ha täckt de grundläggande behoven. Jag leker med tanken att vi som har så mycket mat på bordet och plats här i Sverige, varför klarar vi inte av det? Vad är det som gör att det är så svårt?

Sunniva ger ett exempel på hur ett bemötande kan göra stor skillnad. Om jag kommer in i en reception och är på dåligt humör – hur hanterar du det för att få mig att må bra? I servicebranschen, speciellt i Skandinavien, kan man ofta se beteendet att ”han var så sur”. Då är det två som är sura! En annan väg är att öva oss på att inte gå igång på andras känslor och istället fråga oss på vilket sätt jag kan göra denna persons dag lite lättare – vad kan vi göra åt det?

Inte göra som alla andra
När jag kom hit så funderade jag på hur jag skulle kunna ta ett redan högpresterande team till nästa nivå. Om vi ska bli bäst måste vi göra något annat än vad vi alltid har gjort, sa jag till ledningsgruppen. De trodde jag var kocko, jag hade bara varit här i två månader.

Den andra (annorlunda) vägen de valde efter samtal med flera personer var att införa meditation i vardagen. Alla chefer och ledare har precis börjat ett meditationsprogram som pågår under ett år. Vi började i oktober, vissa är lite skeptiska och andra går in i det med öppet sinne, berättar Sunniva. Hon känner redan nu att det har infunnit sig ett annat lugn. Får man lära sig verktyget meditation som chef – blir det så mycket lättare att vara klartänkt och fatta kloka beslut.

Jag undrar om Sunniva hade någon tidigare erfarenhet av meditation. Hon berättar att hon har yogat lite, men att hon alltid tyckt att den delen där man ska ligga helt still har varit helt värdelös – det har vi inte tid med! Hon fick tips om att läsa Stillhetens råskap (norsk forskare, Anders Meland) som handlar om det ”godgrymma” med tystnaden. Vad det var upplevde hon själv efter att ha mediterat ett tag – vad fantastiskt det är när det tystnar i huvudet. Att hjärnan behöver vila, lika mycket som kroppen behöver mat, är något som bet sig fast ordentligt när hon var på ett seminarium om hjärnforskning tidigare i år.

En av Sveriges absolut bästa arbetsplatser
Sunnivas förhoppning är att Yasuragi ska bli en av Sveriges absolut bästa arbetsplatser. Om vi som jobbar här mår bra då kan vi fortsätta att leverera en fantastisk upplevelse för våra gäster. Vi ska leda SPA-branschen i utveckling och upplevelse. Mer kommersiellt vill hon att Yasuragi ska bli känt i världen också. En destination – värt en resa i sig.

Reparera och få med sig alla
Jag undrar vad Sunniva skulle vilja se mer av i ledarskap. Att reparera, svarar hon och förklarar att hon själv har en tendens att gå för fort fram. Hon är självsäker och fattar beslut fort. För fort märker hon ibland och påminner sig om hur viktigt det är att gå tillbaka och återskapa förtroende genom att lyssna och få med sig teamet. Hon märker att det ökar tryggheten. Man ska inte vara rädd för att vara lite snäll också!

Utvecklas med coach
Som coach är jag förstås nyfiken på om hon har haft coach – ja, hon har haft både mentor och coach. Hon skrattar när hon berättar hur ovant det kändes att komma till coachen med förväntan att han skulle berätta hur hon skulle göra. Hon fick snabbt lära (om) att tänka själv – otroligt utvecklande! Som ledare är vi live hela tiden, vi behöver öva mycket mer och det gör vi lättare med en coach.

Anna Eriksson, Stockholm 21 december 2015
Avalona – Executive & Teamcoaching AB

För dig som är nyfiken på meditation:
Mindfulnessgruppen – företag som lär ut mindfulness.

Acem – ideell organisation som lär ut meditation.

Lasse Lychnell, Fil dr, Handelshögskolan, ”When work becomes meditation: A case study of how manageras use work as a tool for personal growth.” (2015)
Vill du läsa studien i sin helhet så maila mig eller Lasse så får du den som pdf.